logo

Vad gör en ServiceNow-konsult och varför ska man byta till en karriär inom affärsteknik?

I samband med den digitala revolutionen hjälper olika affärstekniker till att hålla en verksamhet flytande. En av dessa tekniker är ServiceNow. ServiceNow automatiserar pappersarbete och ger medarbetare utrymme för tänkande och komplexa uppgifter. Lär dig varför en karriärväg med denna innovativa plattform är en bra idé!

Bristen på programmerare har länge diskuterats och varit aktuell inom IT-branschen, men programmerare är inte det enda yrket som IT-branschen är i desperat behov av. De senaste åren har IT-företagens behov av experter på ServiceNow-systemet ökat. Detta beror på att digitaliseringen expanderar till allt fler organisationer, och detta skapar behov av individer som kan använda rätt teknik för att lösa olika affärsutmaningar företag ställs inför.

AW Academy har redan hjälpt ett flertal personer som siktat på ett branschbyte med att få fart på en ny karriär inom ServiceNow-plattformen. De flesta har anställts av Sofigate, ett pionjärföretag inom affärsteknik. I vår erbjuds denna toppkombination igen – med AW Academy och Sofigate som värdar för en intensivutbildning inom ServiceNow – nu för första gången som distansutbildning! 

Så, vilka framtidsutsikter finns det för ServiceNow-konsulter? Vi har frågat alumner från AW Academy som genomfört ServiceNow-utbildningen och numera är anställda på Sofigate vad de tycker är fascinerade med sitt jobb, vilken typ av arbete de utför i praktiken på Sofigate och för vem en karriär inom denna mångsidiga plattform skulle kunna vara lämplig. 

Vad är ServiceNow och vad gör egentligen plattformen?

ServiceNow är en molnbaserad informationshanteringsplattform. Den används för att automatisera affärsprocesser och tjänster, och frigör därmed anställdas tid i för övrigt tankekrävande uppgifter. Anställda kan således fokusera på själva arbetet och utvecklingen av det, istället för att lägga tid och fokus på manuellt pappersarbete. Den snabbt utvecklade tekniken ServiceNow består av nästan oändliga tjänster som möjliggör olika funktioner – byggstenar som kan kombineras för att skräddarsy en unik lösning för en viss organisations behov – oavsett bransch och typ av verksamhet. Om den önskvärda lösningen inte finns färdigställd, så kan den utvecklas med hjälp av tekniken. Vidare är ServiceNow en idealisk plattform för inlärning och den som naturligt älskar utmaningar: det är enkelt att ta sig an och förstå plattformen och mångsidigheten samt det otaliga antalet applikationsmöjligheter ser till att det alltid finns något nytt att lära. 

Hur är det att arbeta med ServiceNow? 

Att arbeta med ServiceNow-systemet är en så kallad utveckling av low code: systemet är anpassat och konfigurerat genom färdig kod, men tyngdpunkten ligger på att kombinera systemets färdiga byggstenar på en djupare nivå, snarare än att arbeta på grundläggande kodnivå. 

Arbetet med ServiceNow består således av både design och specifikation som kräver teknisk ”gör-det-själv”-kunskap samt affärsförståelse. Miika Kallasoja, tidigare tysk översättare och tolk, har genomfört den 12 veckor långa ServiceNow-utbildning och arbetar numera på Sofigates Solution Center med att upprätthålla kunders ServiceNow-miljöer. 

”En vanlig arbetsdag består av lösa support- och serviceärenden som är relaterade till att något i kundens system inte fungerar som det ska, eller att de behöver vägledning inom något systemområde. Ibland sysslar jag också med lättare utvecklingsarbete”, beskriver han. 

Vad är det bästa med ditt jobb?

Miika trycker på mångsidigheten i sitt arbete. ”Ingen arbetsdag är den andra lik, utan varje dag lär man sig något nytt. Det bästa med ServiceNow är att det både är mångfunktionellt och användarvänligt. Det är lite som att bygga Lego: det är bara fantasin som sätter gränser i dess användning och tillämpning”. 

Tidigare munhygienist och klasskamrat till Miika är Farah Kadanati, som också arbetar på Sofigate. Farah tycker att problemlösning är det bästa med jobbet. ”Den bästa känslan är när du på egen hand lyckas lösa någons problem. Det är också bra att det alltid finns hjälp tillgänglig”. 

När en ServiceNow-konsult blir mer erfaren fokuseras arbetsupgifterna allt mer mot problemrådgivning och oberoende kundarbete. Arbetet med ServiceNow bjuder på en stor variation av karriärvägar. Det är möjligt att utveckla sina färdigheter mot ett speciellt område, exempelvis teknisk expertis, arkitektur, servicehantering eller projektledning. 

Hur hörde du talas om AW Academys ServiceNow-utbildning?

Farah berättar att han hörde talas om AW Academy från vänner som gått utbildningen. 

”När de pratade om utbildningsprogrammet blev jag så taggad av tanken att jag ville söka AW Academys utbildning så snart det kändes som rätt tidpunkt i livet att göra det”, säger han. 

Miika, å andra sidan, hade egentligen bestämt sig för att söka en programmeringskurs, men valde till slut att ge sig in i affärstekniks-världen. ”Jag hade tidigare hört talas om AW Academy, men inte hittat rätt tillfälle att ansöka. Året innan jag sökte pluggade jag programmering på egen hand med hjälp av diverse onlinekurser och planerade att på allvar ta nästa steg i min karriär. När jag hittade AW Academy hade ansökningsperioden för Javaprogrammet redan stängt, men ServiceNow-utbildningen verkade minst lika intressant. 

”Att börja arbeta i Sofiegates ServiceNow-teknik är en fascinerande kombination av teknik och företag”. Miika rekommenderar utbildningen och att arbeta på Sofigate för dem som är intresserade av att kombinera företagsutveckling med teknik. ”På Sofigate befinner du dig i framkanten av teknik- och affärsbranschen, genom arbetet med ServiceNow."

”AW Academys ServiceNow-utbildning är lämplig för alla som inte bara är intresserade av IT och programvara, utan också specifikt av hur dessa områden kan utnyttjas för att tillgodose affärsbehov. Om du inte är rädd för utmaningar och är redo att växa som affärstekniker, så erbjuder AW Academy tillsammans med Sofigate den bästa möjliga förutsättningen för detta”, tillägger han. 

Farah rekommenderar AW Academy för den som snabbt vill byta bransch och är motiverad till att utbilda sig.  

Hur ser framtiden ut för färdigutbildade ServiceNow-konsulter? 

Framtidsutsikterna är ljusa för deltagare i utbildningsprogrammet. Efter bara tre månaders utbildning kan du alltså säkra ett jobb där du arbetar i framkanten av digitaliseringen med den mest innovativa tekniken i världen. Hos Sofigate förväntas konsulter arbeta med olika kundprojekt, där man kan ha olika roller i organisationers processer samt inom olika branscher. Konsulterna förväntas därför ha ett genuint intresse för att lära sig olika kunders verksamheter, och besitta en ambition att ständigt lära sig mer och utvecklas. 

”Vi letar efter talanger som är hungriga på att utvecklas för att utöka vårt team. Avsikten är att de som ansluter sig till oss efter utbildningen snabbt ska kunna åta sig mer krävande uppgifter”, säger Elisa Nieminen, Business Executive på Sofigate. Nyutbildade experter kommer från början få både eget ansvar och hands-on erfarenhet av att arbeta med ServiceNow-plattformen – naturligtvis med gediget stöd av teamet. 

”Vi blev mycket väl mottagna och jag fick börja jobba praktiskt direkt. Vi fick en grundlig introduktion vilket gav en välkomnande känsla. Det känns som att på Sofigate, så tar man hand om sina anställda. Dessutom gillar jag friheten och ansvaret som vi anställda får”, berömmer Farah. Miika instämmer och lyfter de stora utvecklingsmöjligheterna. ”Jag gillar särskilt att Sofigate erbjuder mångsidiga karriärsutvecklings- och utbildningsmöjligheter, beroende på ens egna intressen.” 

Anställdas kompetens ackumuleras snabbt med grund i de många utbildningsmöjligheter som erbjuds, och man växer snabbt in i arbetsuppgifter med ett större ansvar. Vart framtiden leder avgörs framförallt av ens egna intressen och det man aktivt gör för att fortsätta lära sig den ständigt utvecklade plattformen och andra IT-system. 

Ansök till ServiceNow-programmet och kickstarta din karrär som ServiceNow-konsult på Sofigate – mötespunkten mellan teknik- och affärslösningar! 

Intensivutbildning med jobbgaranti

Bli ServiceNow-konsult

Läs mer om intensivutbildningen där du på 12 veckor blir ServiceNow-konsult.